Summa sidvisningar

lördag 14 maj 2011

Nya hyresgäster!

Upptäckte igår att vi fått nya hyresgäster i en av holkarna. Det är ett talgoxpar som tagit boet i besittning. Det verkar vara endast honan som bygger boet och hanen han sitter på en gren och kvittrar på.
Jag undrar just om det är en lat rackare till fågelmake som den honan har fått fatt på? Liksom ingen jämlikhet där inte! Eller kanske har hans kvittrande på grenen en stor betydelse. Han kanske "pinkar" in revir.
Ibland flyger de iväg och då flyger de om varandra, så att det ser mycket kärleksfullt ut. Men det är ju herr och fru talgoxen som säkerligen blivit med ägg redan och inom en snar framtid blir föräldrar till en massa söta fågelungar..

En strålande morgon med solsken, blå himmel och ljuv fågelmusik, gör att det ändå känns rätt bra att ha vaknat tidigt trots sent sänggående. Den förlamande tröttheten som jag kände när jag satt benen över sängkanten har börjat släppa.
Ska på några minuter blanda till dagens först soppa, för nu har magen börjat knorra. Och för att slippa sötsuget är det bäst att hålla blodsockret på jämn nivå hela tiden.

I kväll ska jag toppa till med fruktsallad till efterrätt och det ser jag fram emot. Ett eldprov kommer det att bli att hoppa över glassen som ska serveras till. Glass har nämligen varit en stor passion för mig i bra många år. I kväll ska jag bevis för mig själv att jag kan klara av att avstå.
Jag har varit klok nog att köpa små paket. För när vi har ätit fruktsallad, så kommer det som finns kvar i paketet att kastas.

Det är ett stort framsteg av mig att göra på detta vis. För tidigare köpte jag två liters burkar med glass och det slutade alltid med att jag i smyg åt upp det som fanns kvar. Ja, i smyg var det! Men jag undrar ändå om inte min make förstod att jag "söp" i mig glass många gånger. Men nu är det färdigt med det! Nu ska jag vara ärlig och rak mot mig själv. För det är ju ingen annan än mig själv jag försöker lura när jag betett mig på det sättet..

Önskar er alla en toppenfin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar