Summa sidvisningar

tisdag 31 maj 2011

Tio dagar sedan sist!

Vad dagarna springer iväg! Ser att det hunnit gå tio dagar sedan jag var in här sist. Nu får det bli skärpning med bloggandet här också.

Allergi och Astmabesävren har gjort att jag mest bara hållt mig till "kom i form" och vanliga FB sidan dessa dagar. Har inte haft energi att även hålla igång denna sida.

Men nu tror jag att jag har hittat lösningen till varför mina besvär varit konstant hela vintern och våren. Det brukar ju bli bra perioder emellanåt. Men icke det! Köpte en blomma i januari, en Primula som blomförsäljaren påstod vara allergifri. Det visade sig vara helt fel! För den blomman är absolut inte bra ur astma och allergi synpunkt.
Igår fick denna min älsklingsblomma flytta ut på bron i väntan på att få flytta till våran blomsterintresserade granne Gudrun. Hon och hennes make har katt, så jag kan ändå aldrig besöka dem i huset. Utan vi brukar träffas en eller annan gång under sommaren och dricka kaffe hos varandra ute på gården någon solig dag. Eller så ibladn pratar vi när vi träffas vid postlådan. Våran låda står nämligen hos dem..
Någon nära vän eller släkting ger jag inte blomman till, för då kan jag inte besöka dem. Så Gudrun och Björn blir perfekta som ägare till denna vackra Primula.

Henke städade upp kring fönstret där blomman stått och han torkade även köksbordet och dammsugaren körde han också ett varv. Och jag tycker faktiskt att det känns bättre i luftrören idag.

En kort promenad har jag gjor för en stund sedan och det kändes helt OK. Men då tog jag luftrörsvigdande innan promenaden började. Lite retning, men betydligt mindre än tidigare dagar.

Jag har ringt och pratat med kvinnan som sålde blomman till mig. Hon kan inte minnas att hon fått frågan. Jag förklarade för henne att jag ALDRIG någonsin köper en okänd blomma utan att först fråga om den funkar för mig med allergi. Jag är ingen självmordskandidat! Min mor var med mig den gången och hon skämtade kring min övernitiskhet när det gäller allergin och denna kvinna skratttade och tyckte det var bra att jag var noga. Tänk om hon hade varit noga också och tagit reda på fakta om blomman istället för att ge mig felaktigt svar på frågan. Hon har orsakta mig en massa onödigt lidande!!
Men nu är det sagt och jag hoppas innerligt att ingen annan allergiker behöver bära hem en blomma i tro om att den är allergifri och så är den det inte!!

Nog med bitterhet nu.. Nu är nog detta mysterium med mina dåliga luftvägar nog löst och jag kan börja se fram mot en framtid där jag mår bra.

Något roligt som hände igår var att jag var på synkontroll. Och optikern sa att mina ögon var betydligt piggare än för tre år sedan då jag gjorde förra synkontrollen. Sedan hade mitt långseende förbättras, medans brytningsfelet försämrats. Läsdelen låg konstant. Så nya glasögon måste införskaffas. Jag hittade rätt snabbt de glasögon jag ville ha. Så om ca 1½ vecka har jag nya brillor. Men visst är det väl något fel när ett par glasögon kostar nästan 10.000 kronor?? Borde inte glasögon liksom andra hjälpmedel när man är sjuk vara lite subventionerade?? För ögonen tillhör ju också kroppen!

På smurfit Kappa där min make jobbar, får de 3000:- till att köpa nya glasögon, jag tror det är vart tredje år. Det tycker jag är superbra av företaget. De har egen företagsläkare som inte kostar ett korvöre för de anställda. Behövs medicin så skickar Henke bar in kvittot från Apoteket så får han tillbaka pengarna. De får träna på badhuset eller Natutilus på företagets bekostnad. Och några fler förmånaer finns också. Att han jobbar på Kappa är inte helt fel för ekonomin:))

Nu skall kaffepannan sättas på. Min mor kommer snart hit och vi skall bänka oss framför tv:n. Vi skall titta på Hemsöbona. Den filmen ligger ute till försäljning på Tradera och auktionen går ut jag tror det var den 2 juni, så det är hög tid att se den.

Önskar er alla som är inne på min sida och läser detta en finfin dag<3

2 kommentarer:

  1. Skönt att det hjälpte att slänga ut blomman. Dåligt att försäljaren påstår att den är allergifri utan att hon vet hur det är. Fy så dyrt med glasögonen..Vilka bra förmåner maken har..

    Ha de gott !!! Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Kvinnan som sålde blomman till mig måste ha lite rädsla för att visa att hon inte kan och därför chansade hon. Kan inte annars förstå varför hon inte bara sa, att hon måste få kolla upp det!! Nåväl det känns som att det är lättare att andas här hemma och det är skönt..
    Tur att man inte måste byta glasögon allt för ofta, så dyra som de är. Skulle önska att jag kunde skicka efter nya glasögon på nätet, men med mina fel på ögonen skulle det inte kännas tryggt att köpa där. Gubben jobbar på en mycket bra arbetsplats, där de har många förmåner som anställd.

    Ha det så bra! Kram Marianne

    SvaraRadera